Hur lyckas man med kundklubb?

Med en kundklubb kan ditt företag uppnå ökad kundlojalitet, vilket är helt nödvändigt om du vill behålla dina kunder så länge som möjligt. Kundklubben kan också öka konverteringsgraden om den används på rätt sätt.

Att skaffa nya kunder kostar ungefär fem gånger så mycket som att sälja sina produkter till befintliga kunder. Med en kundklubb kan du därför spara mycket pengar i längden.

Men hva er egentlig en kundeklubb, og hvordan lykkes med den? Dette skal vi nå se nærmere på.

Läs mer: Se varför Bavaria Norge rekommenderar vår teknik i arbetet med kommunikation och ökad försäljning

Vad är en kundklubb?

En kundklubb kan beskrivas som ett lojalitetsprogram, och är ett verktyg som gör att företag kan upptäcka och belöna sina lojala kunder på ett strategiskt sätt. Syftet med en kundklubb är enkelt och lätt att stärka relationen mellan företaget och kunderna.

Detta kan uppnås genom att säkerställa att företagets kunder blir så nöjda som möjligt, och att de väljer att handla på företaget gång på gång.

Nackdelar med traditionella kundklubbar

En kundklubb kan vara så många, och alla tillvägagångssätt fungerar inte lika bra.

Det finns vissa utmaningar relaterade till traditionella kundklubbar, vilket inkluderar både kostnader och tidskrävande verksamhet.

I många fall ser man att en kundklubb blir en slags kanal för att driva kampanjer och rabatter på kunderna. Samma erbjudande marknadsförs ofta i ett flertal kanaler, oavsett om det är på sociala medier, i tidningar eller i kundklubben.

Detta kan göra att dina kunder tappar intresset snabbare, eller så kan de avsluta sitt medlemskap i kundklubben.

En vanlig "fälla" är att företaget tvingas dela ut rabatter och priserbjudanden till kunderna. Det går dock att skapa förtroende hos kunderna på andra sätt än genom rabatter. Detta kommer inte bara att spara pengar för företaget, utan kan också ge nöjdare kunder.

Hur du lyckas i din företagskundklubb

Hur lyckas man med en kundklubb? En kundklubb ska först och främst bygga lojalitet, och det är precis vad som kan uppnås med mer än bara rabatter. Det du hellre bör fokusera på är att skapa en mer personlig och skräddarsydd shoppingupplevelse för kunderna.

Låt oss ta en närmare titt på några smarta tips som hjälper dig att lyckas med din kundklubb!

Skräddarsydda erbjudanden

Om företaget först ska erbjuda kunder bör dessa skräddarsys för den enskilda kunden. Till exempel, om en kund har köpt en blus i storlek 40 i din butik, kan ökad synlighet av liknande kläder i samma storlek tilltala kunden.

Du kan även se till att lyfta fram produkter och tillbehör som hör till produkter kunden redan har köpt. När kunder registrerar sig och handlar på din hemsida finns många ledtrådar kvar som talar om vem kunden är och vad han/hon letar efter.

Du kan givetvis skicka ut identiska erbjudanden till alla i kundklubben, men det är utan tvekan mer lönsamt med skräddarsydda klubberbjudanden.

Knyt band med relevant innehåll

För att få lojala kunder kan det vara användbart att erbjuda mer än bara skräddarsydda erbjudanden. Content marketing är också populärt och går ut på att dela intressant och relevant innehåll med dina kunder.

Du kan till exempel dela användbara guider, artiklar och videor. Detta kan hjälpa kunder att se ditt företag som lite mer än bara en butik. Ditt företag blir ofta också en källa till underhållning, kunskap eller liknande.

Följ kunderna på shoppingresan

Ett annat tips är att ta hänsyn till var de olika kunderna befinner sig i köpresan. På så sätt kan dialogen man har med kunderna anpassas till den fas kunden befinner sig i.

En nyregistrerad kund bör till exempel få annat innehåll via e-post eller sms än vanliga kunder.

Översikt: Det här är vad din kundklubb ska erbjuda!

Det finns smarta och innovativa kundklubbar. Vi kan till exempel berätta om NG Dialogues kundklubb. Det finns inget behov av integration här, och du kan säkra mer lojala kunder utan att ha mycket teknisk expertis.

Genom vår plattform kan du enkelt och snabbt få fler lojala kunder, bland annat genom SMS. Med vårt system kan du effektivt skicka ut sms till dina kunder.

Du kan skapa en SMS Kortkod hos oss när du vill genomföra en kampanj. Denna kod kommer att kopplas till en separat domän, så att kunderna ser företagets namn som avsändare.

Här är några av de saker vi kan hjälpa dig med om du vill öka kundlojaliteten i ditt företag:

  • Kommunikation via SMS
  • Nyhetsbrev och mejl
  • Direktkommunikation på DM
  • Skräddarsydda kundresor från lead till lojala kunder
  • Automatiska kampanjer som födelsedagar, registreringar och uppföljningar

Skapa kundlojalitet med din egen kundklubb

NG Dialogue har de lösningar du behöver för att skapa ökad kundlojalitet och generera nya kunder. Vi både planerar och utvecklar digitala kampanjer för våra kunder, och har innovativ teknik som effektiviserar kundresan från A till Ö.

Vi kan bland annat hjälpa dig att implementera lojalitetsprogram via samtalsmeddelanden. På så sätt kan du skapa kundlojalitet utan att behöva rabattera dina produkter till lägsta möjliga pris.

Kontakta oss idag och starta din egen kundklubb den 1-2-3!

Anmäl dig till nyhetsbrevet

Newsletter Form (#4)

Vill du veta mer? Kontakta oss

Kontaktskjema
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram