Hur man ökar antalet e-postmeddelanden till ditt nyhetsbrev
Många företag är osäkra på hur de ska få fler mottagare till de nyhetsbrev de skickar ut. Du måste inhämta samtycke från mottagarna av nyhetsbrevet, som är en del av GDPR-bestämmelserna. Det är därför inte lagligt att skicka nyhetsbrev till vem som helst.
Därför är det många som undrar hur man får potentiella kunder att tacka ja till nyhetsbrev. Nyckeln till framgång är att potentiella mottagare av nyhetsbrev bör se ett användbart värde i att registrera sig för din kontaktlista.
Här visar vi dig hur du ökar antalet e-postmeddelanden till ditt nyhetsbrev!
Skapa ett anmälningsformulär där fördelarna markeras
Om ditt företag har en egen hemsida bör det finnas en prenumerationsblankett för nyhetsbrev där. Och här gäller det att vara generös när det kommer till frestelser. Förtydligar vad potentiella mottagare av nyhetsbrev kan ha nytta av, utan att överdriva.
I anmälningsformuläret kan du till exempel fresta med unika rabattkoder, möjlighet till förköp av produkter eller liknande.
Du får gärna låta användaren bocka av sina intresseområden i anmälningsformuläret, så att du kan skicka ut så många relevanta erbjudanden som möjligt via e-post.
Undersökningar visar att så många som 60 % kommer att registrera sig för nyhetsbrev om det innebär att de kan få tillgång till exklusiva erbjudanden och rabatter.
Ha ett nyhetsbrevsformulär lättillgängligt
För att öka antalet mejl till ditt nyhetsbrev är det också viktigt att prenumerationsformuläret för nyhetsbrevet är lätt att se på din hemsida – gärna på flera ställen. I många fall kan du till exempel ta emot ett nyhetsbrev redan vid registreringen.
Du kan även ha en prenumerationsblankett för nyhetsbrev längst ner på företagets hemsida, i sidmenyer och via popup-fönster.
Undersökningar har visat att registreringsformulär via popup-meddelanden är det i särklass mest effektiva sättet att omvandla webbplatsbesökare till nyhetsbrevsmottagare.
Få mottagare av nyhetsbrevet att rekrytera bekanta
Ett annat smart sätt att få fler mottagare av nyhetsbrev är genom att belöna befintliga mottagare om de rekommenderar nyhetsbrevet till andra. Chansen att någon anmäler sig till nyhetsbrevet ökar när rekommendationen kommer från någon de känner.
I så fall bör du skicka ut nyhetsbrev som har delningsfunktion. På så sätt kan alla mottagare anmäla sig via delning via registreringsformuläret. Detta är viktigt för att GDPR ska upprätthållas.
Rekommendationer från riktiga kunder och ambassadörer
Ett annat tips för att öka antalet mejl till ditt nyhetsbrev är att få glada nyhetsbrevsmottagare att ge en skriftlig beskrivning av varför de är så glada.
Detta kan öka chansen att någon vill prenumerera på ditt nyhetsbrev, då riktiga kunders åsikter är guld värda. Du kan även få hjälp av influencers och ambassadörer för ditt varumärke, om det är tillämpligt.
Frestande med gratis, värdefullt innehåll
Många konsumenter vill lära sig något nytt. Säljer du till exempel sneakers kan du ha en guide på din hemsida om hur du håller dina skor vita och snygga. Säljer du parkett kan du göra en förklarande video som visar hur man lägger golv.
Detta är innehåll som kan placeras på målsidor. När besökare kommer för att ladda ner innehållet kan du även tillhandahålla ett formulär för att prenumerera på nyhetsbrevet. Låt gärna personen i fråga få mer användbart innehåll direkt via e-post.
Många kunniga konsumenter kommer förmodligen att lockas av detta. Se dock till att du inte automatiskt lägger till någon i din e-postlista. Detta är inte längre lagligt, efter att GDPR trädde i kraft 2018.
Skicka anmälningsblankett tillsammans med kvitto per e-post
Om du har en webbutik och kunder har handlat där så får de oftast ett mail med orderbekräftelsen. Utnyttja gärna detta, och skicka en länk för att anmäla dig till nyhetsbrevet.
Kunder som precis har handlat i din webbutik är ofta extra mottagliga för frestande erbjudanden. Fresta gärna personen i fråga att få unika rabatter på liknande varor vid prenumeration på nyhetsbrev.
Ha en länk till registreringsformuläret i e-postsignaturen
Om du vill öka antalet mejl till ditt nyhetsbrev bör du också överväga att ha en länk till nyhetsbrevets prenumerationsformulär i din signatur. När du skickar ett vanligt e-postmeddelande till dina kunder kan du även länka till nyhetsbrevet under din signatur.
Länken kan ha texten "Ta emot våra allra bästa erbjudanden direkt i din inkorg!", Eller liknande.
Få hjälp med dina nyhetsbrev
Att skicka ut nyhetsbrev är en mycket populär marknadsföringsmetod, och inte minst – effektiv. De flesta kollar sin e-post dagligen, så att du enkelt kan nå dina potentiella kunder.
Det är med andra ord önskvärt att ha så många kontakter som möjligt på företagets e-postlista. På så sätt kan du nå så många som möjligt. Vi har nu tittat närmare på hur du kan öka antalet mejl till ditt nyhetsbrev.
Du kan bland annat locka besökare på webbplatsen med exklusiva erbjudanden via nyhetsbrevet, eller få befintliga mottagare att rekommendera nyhetsbrevet vidare. Metoderna är många.
Vill du ha hjälp att lyckas med ett nyhetsbrev har NG Dialogue de verktyg du behöver. Kontakta oss för mer information!